Üdvözöllek, Vendég! Regisztráció RSS

MV Trainz Közösség

Csütörtök, 2017-12-14


Készítettünk egy felmérést a mellékvonalak újraindításáról. Felmérésünket és újraindítással kapcsolatos híreinket itt találják:

 
Az alábbi két mellékvonal újraindításának előkészítését kezdték meg:
13-as vasútvonal (Tatabánya - Pápa)
84-es vasútvonal (Salgótarján - Kál-Kápolna)
 
Térkép:
 
 
 
Bezárt mellékvonalak részletes elemzése:
 
Vasútvonal Részletek Kapcsolattartó
13 Pápa–Veszprémvarsány–Kisbér–Tatabánya A vonalon a hosszú menetidő ellenére számottevő forgalom volt, de a legkevesebben utaztak végig Tatabányáról Pápáig, inkább rövid távú, helyközi és elővárosi jellegű utazásokhoz használták a megszűnés előtti években. A stratégiailag sem jelentéktelen (legfontosabb fővonalunkkal párhuzamos!) vonal újragondolását, korszerűsítését követően indokolt a személyszállítás újraindítása. Alábbi viszonylatok kiszolgálásában lehet fantázia:
1. Pápa–Veszprémvarsány–Kisbér a győri elővárosi rendszer részeként
2. Tatabánya–Kisbér–Székesfehérvár
Infrastruktúra: nehéz eset, mert a pályaviszonyok részben aggályosak (leamortizált állapot, lopáskárok, lepusztult megállóhelyek)
 
22 Körmend–Zalalövő A vonal két nemzetközi villamosított fővonalat köt össze (-->teherforgalom)
Amennyiben a cargo miatt igényt tartanak rá, minimális tényleges többletráfordítással megrendelhető a személyszállítás (egyszemélyes motorkocsis üzemben).
A pályaállapot lehetne jobb, nagyobb tétel a Rába-híd esedékes szanálása.
A megerősített hír szerint a GYSEV érdeklődik iránta (valószínűleg több csatlakozó vonallal, határátmenettel együtt érné meg nekik).
 
24 Zalabér-Batyk–Zalaszentgrót Átszállásos Zalaszentgrót–Zalaegerszeg járatok a napi csúcsforgalom kiszolgálásához, megfontolandó az ütemes közvetlen járat bevezetése is elővárosi jellegű betétjáratként a 25-ös vonalon. (A fővonali csatlakozásokat jelenleg a Volán nem biztosítja rendesen; korábban, amikor még létezett a Zalaszentgrót–Balatonszentgyörgy vasútvonal, a vonatok még Türjén át szintén továbbközlekedtek Egerszegre; illetve mások Keszthelyre, Tapolcára.)
Egerszeg viszonylatában akár felváltva közlekedhetne a vonat és busz (párhuzam helyett integráció).
Zalavölgyi Közlekedési Egyesületszentgrotexpress[kuk]gmail com
27 Hajmáskér–Lepsény Jelenleg csak teherforgalom a vonal északi végén (Balatonfűzfő felől).
Balaton északi és déli part összeköttetése helyközi és távolsági forgalomban!
Új helyzetet teremtene a 29-es vonal kritikus balatonkenesei szakaszának áthelyezése a 27-es részbeni felhasználásával.
Fenti célok hatékony eléréséhez a pálya rehabilitációja, korszerűsítése szükséges.
A teljes balatoni térség közlekedési integrációja (szövetsége): járatstruktúra újrarendezése, buszos ráhordás és közös tarifa, vonzó napi- és csoportos jegykínálat. Ez ügyben átfogó tanulmány készül.
Bakonyvasút Szövetség - Trexler Máté
trexlermate[k]freemail hu
Rácz Gergely
gbeatle[k]windowslive com
37 Balatonszentgyörgy–Somogyszob A vonalnak némi potenciálja van teherszállításban és személyszállításban – busz-vonat integráció esetén utóbbi nagyságrenddel nagyobb! Részben aggályos pályaállapotok, főleg a középső szakaszon ahol teherszállítás sincs és szakaszonként ellopták a síncsavarokat, hevedereket.
A személyszállítás megszűnését követően az utasok nagy többsége megszokta a buszjáratokat, melyek a vasúttal nagyrészt párhuzamos közúton részben jobban ki tudják szolgálni a kistérségeket (rövidebb átlag távolság a megállóig). Ezért itt nem szabadna visszaállítani a vasútközlekedést a buszok helyett, hanem csak olyan rendszer megteremtése mellett szabadna újraindítani a vasúti személyszállítást, mely az eddigieknél jobb szolgáltatást eredményez és ezáltal hamar meggyőzi az utasokat. A buszok enyhén más útvonalon jobban feltárják a községeket, a vasút az országos törzshálózathoz csatolja a kistérségeket - annál hatékonyabban, ha a Balaton parti hálózatot is rendbe teszik és lerövidülnek ezáltal az eljutási idők.
Megvizsgálandó:
+ nincs-e valamilyen átmeneti megoldás, mely megakadályozza a felépítmény tönkremenetele addig, míg meg nem valósulhat egy integrált helyi rendszer a Balaton déli parti vonal felújításával párhuzamosan?
+ párhuzamos busz- és vonatjáratok felváltva (egyik órában busz, másik órában vonat),
+ közvetlen Nagyatád–Keszthely/Tapolca vonatok bevezetése.
Turizmus: többek közt a mesztegnyői kisvasút nagyvasúti kapcsolata.
Kemenczei Róbert
vlvte [kukac] freemail hu
42 Dunaújváros–Paks A teherszállítás és az atomerőmű miatt pályavasúti kiszolgálás van. Tűrhető a pályaállapot és a földvári bioetanolgyár felől napi rendszeres forgalom van.
A személyforgalom kis ráfordítással újraindítható, amennyiben életszerű menetrendet biztosítanak.
A térségi buszközlekedéssel történő integráció hatékonyabb rendszert eredményezne. Megfontolandó a Paksot érintő interrégiós viszonylatok újraszervezése.
Paks: a szégyenletes állapotú belvárosi megállónak gazdát kell találni, továbbá megállót kell létesíteni a buszpályaudvar mellett. Szüneteltetés előtt a legtöbb utas Dunaföldvár, Előszállás és Dunaújváros, Pest között utazott.
Botyánszki Tamás
vasut[k]kteam hu
62 (Barcs–)Sellye–Villány Kisforgalmú mellékvonal volt, a nagyon felemás pályaállapotok miatt helyzete nehézkes.
Az Ormánság mostoha közlekedési helyzetén javítani kellene, ami a térség vasúti gerincvonala visszaállítását is jelentheti pályarehabilitáció és ráhordás biztosítása mellett.
Turisztikai potenciál (bor, termál). Egy szezonális nosztalgiajárat akár átmeneti megoldást jelenthet a pálya elvesztésének megakadályozására.
Ormánság az IHO-ban I | Ormánság II
Képek a vonalról
 
64 Pécs–Pécsvárad(–Bátaszék) Pécs helyi és elővárosi vasúti összeköttetése miatt mindenképp indokolt újraindítani.
Korszerűsítés, pályarehabilitáció, városi és buszos integráció szükséges.
Pécs jelentős összeget nyert kötöttpályás városi közlekedés létesítését megvizsgáló tanulmányra, ennek keretében tudtunkkal a tramtrain üzemű opciókat is körbe járják, beleértve a vonal városi megállóinak hasznosítását, valamint a vasúti pálya részleges föld alá helyezését.
 
76 Diósjenő–Romhány A pálya állapota minősíthetetlen, újraindulása nincs napirenden.
Alternatív hasznosítás által illetve hosszú távon nem elképzelhetetlen az életben tartása. Főleg a 75-ös vonal korszerűsítése esetén kistérségi forgalomban kivehetné a részét, némi személyforgalmat ráhordana az elővárosi hálózatra. (Több viszonylaton a busz kedvezőbb megoldást nyújt.) Megfontolandó részleges újranyitása a Rétság–Diósjenő–Vác viszonylat kiszolgálására.
 
77 Aszód–Galgamácsa–Vácrátót–Vác Az elővárosi rendszer részeként újraindítandó a személyforgalom.
Meg kellene oldani a megfelelő kapacitású villanyvontatású jármű kérdését. (Kisebb illete rugalmasabb kapacitású motorvonatok beszerzése?)
Teherforgalmi potenciál (főleg Szolnok rendező pu. újranyitása esetén!)
Távolsági személyforgalomban kiegészítő kínálatot hoz létre Budapest északi elkerülése által.
Távolsági potenciál: Kassa–Miskolc–Hatvan–Vác–Pozsony viszonylatú IC a 80-as vonal 160 km/h-s kiépítését követően gyorsabb és rövidebb összeköttetést biztosítana Szlovákia két legnagyobb városa közt.
Almássy Tamás
alto[k]freemail hu
+36-20/9205181
84 Kál-Kápolna–Kisterenye (Mátra-vasút) A közút hatékony alternatívája személy- és teherszállításban egyaránt
Járatmeghosszabbítás Salgótarjánba
Lassújelek felszámolása szükséges, középtávon pályarehabilitáció, korszerűsítés
Mátranovákról közúton szállítják a vasúti forgóvázakat!
A vonal teherforgalmi teljesítménye, 2011.06.08
Nosztalgiaút tanulságokkal
Mátravasút-Szövetség
Magda Gyula gyula.magda [k]gmail com
87 Szilvásvárad–Putnok Újraindítását 2011-re ígérték, de földcsuszamlások miatt a szándék meghiúsult és lopáskár megnehezíti az utóhasznosítást is.
Országunk talán legszebb hegyi vasútvonala jelen feltételek mellett nem üzemeltethető fenntarthatóan, de járatszervezési (busz-vasút-integráció) és infrastrukturális beavatkozások után hosszabb távon lehet benne fantázia.
Javasolt intézkedések
vasut [kukac] kteam hu
88 Mezőcsát–Nyékládháza–Miskolc Teherszállítási igények miatt a vonal nem maradt forgalom nélkül.
Integrált miskolci elővárosi rendszer létrehozása esetén megfontolandó a személyszállítás újraindítása; esetleg átkötés valamelyik északi vonallal. Enélkül kérdéses az újraindulás indokoltsága, mivel a miskolci buszjárat az utasok többségének bevált és a közbenső megállók utasforgalma nagyon alacsony volt. Számottevő kereslet mutatkozna a (lehetőleg átszállásmentes) Mezőcsát-Miskolc vasúti összeköttetésre - Nyékládházán budapesti csatlakozással -, mely busz-vonat-integráció keretében nem járna érdeksérelemmel a busszal jobban kiszolgált településrészek számára. A kistérségben gyors vasútvonal és falujáró buszjáratok kombinációja által hozható létre az autóval versenyképes, kellően rugalmas rendszer.
Miskolc észak-déli villamostengelye megépítése esetén hibrid tramtrain szerelvények a belvároson keresztül haladhatnak, ez is új helyzetet teremtene a 88-as vonal számára.

Kommentálható blogbejegyzés a vonalról
Szemelvények a vonal történelméből
Polgármesteri beszéd a vonal centenáriuma alkalmából
A vonal wikipedia bejegyzése
 
95 Kazincbarcika–Rudabánya A lepusztult infrastruktúra, gyengélkedő kistérség és a megfelelő buszos kiszolgálás miatt nem valószínű a személyszállítás újraindítása. Maga a felépítmény jelenleg még nincs kritikus állapotban, a pálya alkalmassá tehető a korlátozások melletti közlekedésre.
A reménybeli miskolci elővárosi rendszerbe integrálva, illetve intelligens integrált kistérségi rendszer részeként elképzelhető egy kötöttpályás projekt a meglevő pálya, nyomvonal felhasználásával. Addig sem kizárt a teherszállítás újraindulása, főleg ha újraindulna a bányászat.
2011. júliusban járt ki a gyomírtó vonat
Szemelvények a vonal történelméből
 
107 Debrecen–Sáránd–Létavértes A vonal kishálózatot képezne a nagykereki viszonylattal. Utóbbihoz képest gyengébb, ennek okai: Létavértes végállomás félreesik a településközponttól, erős buszközlekedés Debrecenbe, kisebb térséget szolgál ki, mindig is szárnyvonal volt - ezekből kifolyólag kevesebb utasa volt, mint a 106-osnak.
Az újraindításnak leginkább korszerű elővárosi (akár tramtrain) vasútüzem részeként lenne értelme. Amennyiben átmeneti jelleggel a meglevő MÁV-Start motorvonatokkal lehet közlekedni, célszerű, egy időben a más-más útvonalon Debrecenbe közlekedő buszok és vonatok menetrendjének egymásra hangolni.
Megvizsgálandó: átkötés másik elővárosi vonallal (--> gazdaságosabb üzem, új átszállásmentes kapcsolatok), optimális kötöttpályás menetrend- és járatszerkezet kialakítása és ennek figyelembe vétele a járműfejlesztés során (technológia, kapacitás tervezés).
 
112 (Nyíregyháza–)Nagykálló–Nyíradony Aránylag nagyforgalmú párhuzamos közút, ezért megfelelő színvonalú kínálat mellett indokolt a személyszállítás újraindítása.
A megfelelő menetsebesség biztosítása érdekében a 60 km/h-s 18to tengelyterhelésű pálya megerősítése szükséges 1,5-3 km hosszon.
Közvetlen Nyíregyháza–Nyíradony járatok, busz-vonat integráció Nagykállón és Balkányon.
Nagykálló–Nyíregyháza vasúti kiszolgálása – felváltva Nyírbátor és Nyíradony felől, őrzött P+R és ráhordó/feltáró helyi járat mellett.
Emlék (képsor utolsó üzemnap, 2007. március)
Nyíregyháza–Nyíradony gyorsított, 2007. február
 
117 Tiszalök–Polgár–Ohat-Pusztakócs Elavult, nagyrészt leamortizált pálya mellett versenyképtelen eljutási idők. Bizonyos napszakokban/viszonylatokan volt jelentősnek mondható utasforgalom. Korszerűsítés és a térség integrált közlekedésének megszervezése esetén van fantázia a vonalban.
Tiszacsegén a vasútvonal végének a reaktiválását javasolják (Tiszacsege–Karcag viszonylatú járatok bevezetése a Tiszafüred–Karcag vonal meghosszabbítása által)
Vasúti kapcsolatot kapott a Polgári Ipari Park
Tiszalök: Gyákum Richárdikarus266[k]freemail hu
Tiszacsege: Szabó László
szabo.szueri[k]pannonmail hu
+36-70/7744866
118-119 Nyírvidéki Kisvasút Készülőben egy kisvasúti projekt.
Első lépés a városi szakasz újraindítása lehet Sóstóig, ezáltal a fűtőház és gördülőanyag pusztulása, eladása is megakadályozható lenne. Viszont haladéktalanul pályarehabilitációs, korszerűsítési projektet szükséges kezdeményezni.
Ütemes kínálati menetrend esetén klasszikus elővárosi vonal lenne.
A városi integrációt és a villamosüzem visszaállítását alaposan meg kellene vizsgálni.
Neumann István
ujember[k]kajata hu
+36-20/3709037
126 Kisszénás–Kondoros Síntaxi-szolgáltatásban lehet fantázia, motorkocsis vasútüzem fenntartása a csekély igény mellett nem indokolt.  
127 Vésztő–Körösnagyharsány Néhai nagyváradi elővárosi vonal. Többszáz méternyi vasúti pálya visszaállítása + a Vésztő–Nagyvárad vonal teljes felújítását követően ismét az lehet. Kéri Péter +36-20/824-7060
keripetyaa[k]gmail com
(ha nem lenne térerőm, próbálják máskor vagy emilen)
129 (Békéscsaba–)Murony–Békés Némi tatarozás, korszerűsítés ráférne, állapota kielégítő.
Közvetlen Békés–Békéscsaba járatként újraindítása indokolt.
Az átkötési opciókat és a busz-vasút integrációt célszerű megvizsgálni.
Képek a 2010-es bejárásról
Határ Ádám
hektor376[k]mailbox hu
130 Makó–Hódmezővásárhely Nagyszabású teherszállítás folyt az autópálya-építkezéshez kapcsolódóan, állapota jónak mondható.
Újraindítását főleg a viszonylag nagy városközi forgalom indokolja. Szerepe felerősödne interrégiós viszonylatok bevezetése esetén, helyközi forgalomban csak Földeákon van jelentős utascsere.
Batka Roland
rbatka[k]vipmail hu
+36-30/9001151
148-149 Kecskeméti kisvasút 1. Turisztikai hasznosítása indokolt lenne (pl. bugaci nosztalgia járatok; Jakabszállás??).
2. Elővárosi projekt keretében a pályahálózatot rehabilitálni kellene. Legalább 60 km/h sebesség és városi integráció mellett indokolt lehet a közszolgálati személyszállítás újraszervezése.
A Kisvasút turista szemmel (Kiskőrösi ág)
vasuttortenet[k]freemail hu
151 Kunszentmiklós-Tass–Dunapataj A vonalra teherszállításban betöltött, illetve neki valaha szánt szerepe miatt szolid felépítmény jellemző, ami most is kielégítő állapotban van. Kisvárosokat és nagyközségeket köt össze, a vonalvezetés és a megállók, állomások elhelyezése részben megfelel a személyforgalom követelményeinek is, részben periferiális vagy közeli falvaktól távol. Közvetlenül bő 30 ezernyi lakosságot szolgálna ki, csatlakozó buszjáratok segítségével és Dunaújváros közelsége mellett a közeli községek és a város lakosságának térséget érintő helyváltoztatását is segítené. Főleg a főváros viszonylatában jelentős személyszállítási igény áll fenn, ennek ellenére kevés esély látszik a vonal újraindításnak. Átszállásmentes budapesti vonatokra a meglevő (infra)struktúra mellett nincs lehetőség, korszerűsítés nélkül a viszonylat hatékony, versenyképes vasúti kiszolgálása nehézkes lenne. Ezzel szemben bejáratott közvetlen buszjáratok vannak a főváros felé. Helyközi forgalomban a buszjáratok a térség egyes viszonylatain kielégítőek. Más olyan viszonylatokon szegényesebb a kínálat, melyeket a vasút is ki tudna szolgálni, vagy amelyeken ráhordó járatokat lehetne beindítani. Felül kellene ezért vizsgálni e térség kiszolgálását is az optimális munkamegosztás érdekében (a vonal reaktiválásásal vagy anélkül, a párhuzamos elővárosi buszjáratrendszer milyen jellegű és mértékű módosításával). Távlati perspektívák:
+ amennyiben a vonal újraindítható, optimális becsatlakozás a budapesti elővárosi forgalomba,
+ helyi/helyközi ráhordó buszjáratok,
+ 150-ös vonal fejlesztése, ütemesítése, zónázó elővárosi rendszer tökéletesítése a csatlakozó szárnyvonal hozzáillesztése mellett,
+ vasútvonal eredetileg tervezett továbbépítése Kalocsa, Baja irányában, vegyes rendeltetésű interrégiós vonallá történő fejlesztése
+ V0-ás teherforgalmi célú fejlesztés, térségi hálózat a lehetséges nagyprojekthez kapcsolódó átgondolása, kiigazítása.
 
152 Kecskemét–Fülöpszállás Két villamosított fővonalat köt össze, jelentős helyközi forgalom
A leendő elővárosi projekt része lehet
Megvizsgálandó: átkötési lehetőségek
Fényképek a szünetelő vonalról
vkdm90 [kukac] index hu
153 Kiskőrös–Kalocsa A tűrhető állapotú pálya katonai objektumot kiszolgál. A személyszállítás kis költség mellett újraindítható.
Leginkább városközi és távolsági forgalomban volt jelentősége (aki vasúton utazott el, szívesen a vonatot választotta Kalocsa és Kiskőrös között is).
Busz-vasút integráció esetén nőhet a vasút szerepe, gyakorlati haszna.
Átkötés esetén Kalocsa és Kecskemét vasúti összeköttetése lehetséges.
teherszállítás szintén perspektívát ad a vonalnak.
Felújítják a vasútvonalat (egyelőre csak a teherszállítás számára)
Életmentő tehervonatok
gyuriczagyula[k]freemail hu
 

 

Források:kteam vasut

 

    Wikipedia